Αθήνα - 2130440334 , Μέγαρα - 2296080269 | th.kardatou@gmail.com

Οι πιο συχνές απορίες γύρω από το ευερέθιστο έντερο

Οι πιο συχνές απορίες γύρω από το ευερέθιστο έντερο

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου είναι μια διαταραχή του γαστρεντερικού σωλήνα η οποία επηρεάζει την κινητικότητα και τη λειτουργία τους, ως απόκριση στην κατανάλωση ορισμένων τροφίμων. Συχνά ορίζεται από έναν συνδυασμό κοιλιακού πόνου και αλλαγής στις συνήθειες του εντέρου, όπως δυσκοιλιότητα και/ή διάρροια, συχνά μαζί με αέρια και φούσκωμα. 

Μιας και το ευερέθιστο έντερο είναι μία αρκετά γενικευμένη πάθηση, με συμπττώματα που διαφέρουν από άτομο σε άτομο, τα άτομα που μόλις διαγιγνώσκονται κατακλύζονται από πολλά ερωτήματα, κάποια από τα οποία είναι τα ακόλουθα:

1. Υπάρχει θεραπεία για το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου;

Δυστυχώς, δεν υπάρχει μόνιμη θεραπεία για το ευερέθιστο έντερο, αλλά με τον σωστό συνδυασμό τρόπου ζωής και διατροφής τα περισσότερα συμπτώματα μπορούν να αντιμετωπιστούν σε σημείο που να μην επηρεάζουν πλέον την ποιότητα της ζωής σας.

Σε κάποιες επίσης περιπτώσεις, η χρήση της κατάλληλης φαρμακευτικής θεραπείας με στόχο την ανακούφιση των συμπτωμάτων μπορεί να χρειαστεί. Φυσικά, ο τύπος του ευερέθιστου εντέρου θα καθορίσει ποια είναι η κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή, όπως καθαρτικά, συμπληρώματα ινών, αντιδιαρροϊκά φάρμακα,  αντιχολινεργικά για τη μείωση των σπασμών του εντέρου, παυσίπονα κ.α.

2. Υπάρχουν τρόφιμα που διεγείρουν το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου;

Γενικά, οποιαδήποτε τροφή μπορεί να προκαλέσει αέρια, φούσκωμα ή διάρροια μπορεί να είναι διεγείρει τις ενοχλήσεις στα άτομα με ευερέθιστο έντερο. Μερικά τέτοια τρόφιμα είναι η ζάχαρη, τα τεχνητά γλυκαντικά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα που περιέχουν λακτόζη και τα σταυρανθή λαχανικά όπως το μπρόκολο και το κουνουπίδι. Ωστόσο να έχετε κατά νου ότι κάθε άτομο μπορεί να παρουσιάζει διαφορετικά συμπτώματα με την κατανάλωση των ίδιων τροφίμων. 

Επομένως, ο καλύτερος τρόπος για να εντοπίσετε τα τρόφιμα που μπορεί να σας προκαλέσουν συμπτώματα είναι κρατώντας ένα ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων όπου καταγράφετε τι τρώτε καθώς και τα συμπτώματα που πιθανώς σας προξενεί.

3. Mήπως χρειάζεται μείωση των φυτικών ινών;

Οι φυτικές ίνες φρίσκονται σε τροφές όπως τα φρούτα, τα λαχανικα, τα δημητριακά ολικής άλεσης και οι ξηροί καρποί, και συχνά ενοχοποιούνται για τις γαστρεντερικές ενοχλήσεις. Ωστόσο, δεν υπάρχουν δεδομένα που να αποδεικνύουν ότι οι φυτικές ίνες προκαλούν το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις προτείνεται αύξηση των φυτικών ώστε να ανακουφιστούν τα συμπτώματα του ευερέθιστου εντέρου με δυσκοιλιότητα. Προσοχή ίσως πρέπει να δίνεται σε κάποιες περιπτώσεις στον περιορισμό, αλλά όχι αποφυγή, των διαλυτων και ζυμώσιμων φυτικων ινών οι οποίες προκαλούν παραγωγή αερίων, οδηγώντας σε κοιλιακό άλγος και μετεωρισμό. 

Σε κάθε περίπτωση δεν θέλουμε ούτε χαμηλή, αλλά ούτε υπερβολική κατανάλωση φυτικών ινών. Συμβουλευτείτε τον διαιτολόγο σας για να καθορίσετε τη σωστή πρόσληψη διαιτητικών ινών για τη περίπτωση σας.

4. Υπάρχει διατροφή ειδική για σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου;

Η πιο συχνά χρησιμοποιούμενη διατροφή για την ανακούφιση των συμπτωμάτων του ευερέθιστου εντέρου είναι η δίαιτα χαμηλή σε FODMAP, η οποία είναι μια από τις πιο καλά ερευνημένες δίαιτες που οδηγεί σε σημαντική βελτίωση των συμπτωμάτων για το 80% όσων έχουν σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. 

Οι ζυμώσιμοι υδατάνθρακες – γνωστοί και ως FODMAPs – είναι μικρά μόρια υδατανθράκων που βρίσκονται σε τρόφιμα καθημερινής κατανάλωσης και τα οποία ενδέχεται να απορροφώνται σε πολύ μικρό βαθμό στο λεπτό έντερο ορισμένων ανθρώπων. Σε αυτές τις περιπτώσεις το FODMAP παραμένουν διαθέσιμα στο γαστρεντερικό σωλήνα και ζυμώνονται από εντερικά βακτήρια, τα οποία μπορεί να οδηγήσουν σε συμπτώματα κοιλιακού πόνου, αερίων, δυσκοιλιότητας ή/και διάρροιας.

5. Θα βοηθήσει η λήψη προβιοτικών το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου;

Εάν άλλες διατροφικές στρατηγικές δεν ήταν επιτυχείς στην ανακούφιση των συμπτωμάτων σας, η δοκιμή ενός προβιοτικού είναι μία καλή πρακτική που ενδέχεται να σας βοηθήσει. Προβιοτικά υπάρχουν σε ορισμένα γιαούρτια και γαλακτοκομικά προϊόντα που έχουν υποστεί ζύμωση, καθώς και σε κάψουλες. Ωστόσο, τα προβιοτικά δεν είναι όλα ίδια, ούτε η συγκέντρωση τους στα τρόφιμα φτάνει αυτή των σκευασμάτων!

Επομένως, εάν η λήψη των προβιοτικών γίνεται με σκοπό την ανακούφιση των συμπτωμάτων από το ευερέθιστο έντερο είναι σημαντικό να επιλέξετε ένα προϊόν που αποδεδειγμένα είναι ασφαλές και προσφέρει οφέλη για τα συγκεκριμένα συμπτώματα που θέλετε να ανακουφίσετε, και να το λαμβάνετε στη συνιστώμενη δόση. 

Συμπέρασμα

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου παρουσιάζεται με διαφορετικά αίτια, συμπτώματα και ένταση συμπτωμάτων από άτομο σε άτομο. Για το λόγο αυτό η εύρεση της κατάλληλης προσέγγισης διατροφής και τρόπου ζωής καθίσταται αδύνατη με ένα μόνο “googlαρισμα”. Εάν πάσχετε από ευερέθιστο έντερο, αναζητήστε τη βοήθεια ενός γαστρεντερολόγου ή κλινικού διαιτολόγου ώστε να εντοπίσετε μαζί την κατάλληλη για εσάς προσέγγιση.